Afirmacje – czym są i jak z nimi pracować?

„Afirmuj, a Twoje życie się zmieni”, „Stosuj codzienne afirmacje, a będziesz szczęśliwsza!”,” Zrób sobie poranny rytuał z afirmacjami, zobaczysz jak bardzo pomagają w życiu!” Afirmuj, afirmuj, afirmuj…..

Czy kiedykolwiek słyszałaś powyższe zdania? Jestem przekonana, że TAK! Wiele osób mówi, że stosuje afirmacje regularnie, że jest to część ich życia, że bez afirmacji nie osiągnęłyby tego, co mają teraz. Przysłuchujesz się temu, kiwasz głową ale nadal nie wiesz o co tak naprawdę z tymi afirmacjami chodzi! Czym one są?  Do czego służą i jak z nimi pracować?  Bo przecież Ty też chcesz mieć lepsze i szczęśliwsze życie! Dlatego dziś odczaruję dla Ciebie afirmację i pokażę, jak z nimi właściwie pracować tak, aby wniosły w Twoje życie realną wartość. 

Sposób, w jaki myślisz o sobie i świecie, ma kluczowe znaczenie i mocno wpływa na jakość Twojego życia. Jeśli karmisz się na co dzień negatywnymi informacjami, a także mówisz do siebie rzeczy, które zamiast pchać Cię do przodu sprawiają, że tracisz poczucie sprawczości i wiarę w to, że możesz wpływać na swoje życie.

Czym są afirmacje?  

Na początek kilka słów o tym czym są afirmacje. Bo nie jest to bezsensowne klepaniem jakiś tam zdań, które ładnie brzmią. Są to pozytywne stwierdzenia (od łacińskiego słowa afirmare, czyli potwierdzać) na temat siebie, ludzi i świata, które pomagają w zmianie naszych negatywnych schematów myślowych i ograniczających nas przekonań. Bo to  właśnie one, ograniczające nas przekonania, powodują, że w naszym życiu pojawia się to, czego tak naprawdę nie chcemy. Afirmacje służą temu, żeby nas utwierdzać w tym, że to, w co wierzymy jest prawdą. Dzięki systematycznej pracy z afirmacjami, w naszej głowie tworzą się nowe połączenia neuronalne, które pozwalają na zakotwiczenie, zainstalowanie w naszej podświadomości nowych, wspierających nas myśli. Myśli, za których sprawą zmienimy nie tylko swoje myślenie, ale również zachowanie i działanie.

 Jak zacząć pracę z afirmacjami?  

Przede wszystkim kup sobie najpiękniejszy zeszyt na świecie! Taki, w którym będziesz zapisywała swoje codzienne afirmacje. Niech będzie tak piękny, żebyś nie mogła się doczekać, żeby wziąć go do ręki i zapisać swoje pozytywne myśli. Teraz wybierz obszar w swoim życiu, który najbardziej na tu i teraz chcesz zmienić, taki który jest dla Ciebie najważniejszy, a zarazem najbardziej Cię ograniczający. Pomyśl, gdzie masz najwięcej negatywnych przekonań, podcinających Ci skrzydła i sprawiających, że jesteś tu, gdzie jesteś. Teraz czas na ich zmianę. 

Afirmacje w praktyce

Wypisz 10 afirmacji – pozytywnych stwierdzeń, które będą odwrotnością tych przekonań. Na przykład, ostatnio pracowałam z Klientką nad zmianą jej przekonań dotyczących tego, że jak rozwiedzie się z mężem, to nie znajdzie już fajnego mężczyzny – bo jest po 40 + 2 dzieci, nikt jej nie pokocha… To było jedno z jej negatywnych przekonań. Zaczęła je zmieniać na pozytywne afirmację: „Jestem mądrą, piękną i kobietą, wzbudzam zainteresowanie u mężczyzn”,   „ Na świecie jest bardzo, dużo fajnych facetów, którzy chcą się ze mną umówić” „Jestem tak ciekawą kobietą, że nie mogę opędzić się od mężczyzn” „Codziennie jakiś mężczyzna proponuje mi spotkanie”.

Jak tworzyć afirmacje?

Ważnym elementem w pracy z afirmacjami  jest samo ich sformułowanie

Po pierwsze, afirmacja musi być wyrażona w pierwszej osobie – piszesz przecież o sobie, o swoich pragnieniach. Np. „Ja Kasia, mam wspierającego partnera „ albo „Mieszkam w nowym domu pod Warszawą” 

Po drugie, musi być w czasie teraźniejszym – nasz mózg nie rozróżnia linii czasu. Dla niego nie ma przeszłości ani przyszłości jest tylko teraźniejszość, dlatego słowo chcę zastąp „jestem” np. zamiast „chcę być w szczęśliwym związku” zapisz „jestem w szczęśliwym związku”. Czciłabym mieć / być /czuć się zamień na:  mam, jestem, doświadczam, czuje się. Wszystkie te słowa są wspaniale do otworzenia afirmacji.  

Po trzecie, zadbaj o prosty komunikat. Nasz mózg lubi krótkie, proste komunikaty. Dlatego niech Twoje afirmację będą takie, jakbyś pisała je dla czterolatka. Nie stosuj długich, zawiłych zdań, porównań czy metafor. Afirmacja musi być wyrażona prosto i konkretnie.

Po czwarte, musi być powtarzana regularnie. Codzienne pisanie i wypowiadanie na głos afirmacji jest kluczem do sukcesu. Jeśli będziesz powtarzała coś kilkanaście, kilkadziesiąt, kilkaset razy, Twój mózg w to uwierzy i uzna za prawdę. 

Czasami trudno jest nam od razu przekonać siebie, czyli tak naprawdę naszą podświadomość, do tego, że coś już jest. Ciężko nam uwierzyć, że skoro zarabiam 2500zł to „jestem bogatą kobietą”. W takiej sytuacji rozwiązaniem jest stopniowanie afirmacji. To znaczy, możesz zacząć afirmację od słów: „każdego dnia coraz więcej/bardziej/lepiej…”, na przykład: „każdego dnia zarabiam coraz więcej.”

Afirmacje zapisuj codziennie. Wybierz sobie na to dogodną dla Ciebie porę dnia, tak abyś miała przestrzeń na spokojne wypisanie swoich osobistych pozytywnych stwierdzeń. Pamiętaj, że afirmacje są skutecznym narzędziem, które podnoszą jakość Twojego życia, wzmacniają poczucie własnej wartości , wspierają Cię w osiągnieciu takiego życia, jakiego naprawdę chcesz.  Jak długo praktykować afirmację? To bardzo indywidualna sprawa. Niektórzy czują efekt po kilku dniach, inni po kilkunastu. Jeśli poczujesz zmianę w swoim życiu , możesz zacząć tworzyć swoje afirmację w kolejnych obszarach. Ja praktykuję pisanie afirmacji od 5 lat. Robię to codziennie wieczorem. Zapalam sobie świeczkę i ze spokojną, wyciszoną głową spisuje swoje pozytywne twierdzenia. Ważna jest regularność i wiara całym sercem, całą sobą, że to co piszesz jest prawdą. 

Karty afirmacyjne – co to takiego? Do czego służą?

Karty afirmacyjne powstawały z myślą o każdej kobiecie, która chce się rozwijać, pracować nad sobą, nad swoimi przekonaniami, myślami. Nad swoją osobistą harmonią i szczęściem. 

Możesz też zacząć swoją praktykę z afirmacjami od stosowania gotowych afirmacji.  Widząc, że niektóre osoby mają problem z wymyśleniem swoich afirmacji, stworzyłam karty afirmacyjne ”Piękne Myśli, które zawierają ponad 50 pozytywnych stwierdzeń, z różnych obszarów. Jeśli więc czujesz, że chciałabyś zacząć pracować nad sobą , nad swoimi przekonaniami, nad tym, aby wzmocnić swoje cele, plany, zamiary i uczucia, poprawić swoje relacje, wzmocnić pewność siebie, a nie czujesz, nie masz pomysłu na stworzenie swoich pozytywnych stwierdzeń, możesz skorzystać z talii ”Piękne Myśli”.

Niezależnie od tego czy skorzystasz z gotowych afirmacji , czy stworzysz swoje, pamiętaj o tym, że nasze myśli mają moc tworzenia naszej rzeczywistości. I to jak, i co do siebie mówisz, jest kluczowe, jeśli chodzi o jakość Twojego życia. 

autor: Karolina Rybus-Przeniosło – coach, socjolog, autorka kart afirmacyjnych „Piękne myśli” oraz programu dla kobiet „Odnajdź siebie”

Ten artykuł nie ma jeszcze komentarzy

Dodaj swoje zdanie na ten temat

Twój mail nie zostanie nigdzie opublikowany

Copyright 2021